Tuesday 3 September 2013

Body Mechanic..

..Assalamualaikum..
..Heyloo semua.. Sihatkah anda..??
..Gilos.. Memalam buta tanya soalan ni..
..Sebenarnya, waktu-waktu macam ni lah baru ada masa nak pegang lappy ni..
..Rutin harian bermula seawal 6 pagi..
..Bangun solat subuh, then anak-anak asuhan datang..
..Menjaga ke hulur hilir.. Mana nak tolong mak masak lagi.. Nak mengemas rumah lagi..
..Seriously saya katakan yang saya amat sakit pinggang semenjak dua menjak ini..
..Sejak dari raya hari tu.. Mungkin lepas jaga nenek sakit..
..Itulah padahnya tak guna body lifting yang betul, tak ikut prinsip body mechanic..
..Inilah akibatnya.. Padan muka aku.. Sekali lagi.. Padan muka aku..
..Siapa kata jadi surirumah jaga anak-anak tak penat..?? Tak berbahaya..??
..Eh heyloo.. Boleh dapat back injury kalau tak ada penjagaan yang betul..
..Nenek moyang kita dulu elok je.. Sebab apa..?? Sebab diorang pandai jaga pemakanan..
..Kita ni..?? Hentam semua.. Telan segala bagai yang boleh ditelan.. Konon western..

..So, berkenaan body mechanic.. 
..Ianya adalah berkaitan dengan kehidupan seharian kita.. 
..Eh, jangan tak nak ambil tahu pula.. Mesti ambil tahu..
..Contohnya macam kengkawan saya yang dah kahwin dah ada anak nanti..
..Nak angkat anak pun ada teknik tau..
..Kalau tidak, awal-awal lagi dah sakit-sakit belakang..
..Macam mana nak praktis body mechanic..??

..Hah.. Macam ni nak angkat anak ye..
..Dalam prinsip body mechanic, kita tak boleh tunduk..
..We must bend our leg to make sure our spine in the safe position..

..Begitu juga kalau nak angkat barang-barang..
..Tolong bengkokkan kaki anda..!!
..Tapi kita manusia ni serba serbi pemalas kan.. 
..Saya pun tak terkecuali..

..So, bila dah malas.. Tanggunglah sakit sendiri..
..Lagi sekali.. Padan muko den..

..Nak tidur pun kena ada safe position ye anak-anak..
..Kita ni bantai je tidurnya..
..Tapi saya rasa saya tidur dengan selamat kut..
..Sebab penuh dengan bantal..
..Ada lah dalam 7-8 bantal.. Haha.. Banyak kan..??
..Heaven sangat..

..Tulang kita akan kekurangan jisim bila umur-umur macam saya ni lah..
..20 dan ke atas (eh.. dah 20 ye.. hehe).. 
..Oleh yang demikian, saya mendapat saya belakang atau sakit pinggang yang teramat sakit..
..Bila pergi klinik pun, doktor tak dapat nak buat apa selain daripada pemberian pain killer..
..Jadi, saya menyeru agar anda mendapatkan kalsium yang secukupnya untuk tulang anda..
..Terutamanya perempuan.. Sebab setiap kali kita datang bulan.. 
..Sedikit sebanyak kalsium juga ikut keluar..
..Itu sebabnya kita senang dapat sakit belakang atau osteoporosis..
..So that, saya dan mak memang amalkan minuman Anlene ni..
..Sebelum ni minum yang coklat punya tapi tadi cari -cari dah habis pula..
..Tinggal yang ni je.. Pun boleh.. Nasib boleh telan..
..Nanti adik perempuan saya pun kena latih minum susu ni..
..Ye lah, susu ni boleh start minum umur 19 ye..
..Kalau yang coklat tu memang sodap la.. Lazat yang amat..
..Hmmm.. Boleh termimpi-mimpi..

..So, tunggu apa lagi..
..Dapatkan sekarang.. (macam iklan dah pula)..

..Bahagianya kalau dapat bantal besor macam ni..
..Alamatnya sampai matahari terpacak pun aku tak bangun lagi..
..Assalam..

XOXO_CTZ

No comments:

Post a Comment