Thursday 12 September 2013

A Short Story to Read..

..Assalamualaikum..
..Malam ni saya malas nak sambung manuskrip..
..Jadi saya tuliskan cerpen untuk kamu-kamu-kamu dan kamu..
..Especially Adib, Nazirah & Adibah yang rajin baca cerita yang orang baru nak belajar bertatih ni.. Hehe.. 
..So.. Enjoy your reading.. Kalau rasa nak drop komen yang boleh saya perbaiki..
..Boleh dropkan komen ye.. Tenkiu.. Assalam..



Tas tangan dicampak jauh. Tidak peduli lagi apa sahaja barang yang ada di dalamnya. “Kau kenapa Wawa?” Meen mencari bunyi kuat yang menganggu konsentrasinya menonton televisyen.

  “Nothing.” Jawab Wawa selamba. Peti sejuk dibuka dan… Air sejuk terus dituang ke muka. Meen terkejut. Rasa nak ketawa pun ada. “Hey.. Kau dah gila ke?”
  “Better kau ambil wuduk sekarang.”Arah Meen. Selamba Wawa berjalan menuju ke biliknya. Meen mencapai telefon bimbit.

            “Assalamualaikum.. Hello Aidil. Apa hal lagi ni?” Soal Meen meluru.

            “Kenapa? Dia buat apa kali ni?”

         “Dia jirus muka dia dengan air sejuk dalam peti sejuk tu.” Meletus ketawa Aidil. Panas hati betul gayanya.

     “Sekarang dia kat mana? Tak pick-up phone pun.” Soal Aidil setelah ketawanya reda.

     “Dia ada dalam bilik. Aku suruh dia pergi ambil wuduk. Dia dah lempar beg dia ke dinding tadi. Entah-entah hancur phone dia.”

     “Pass phone tu kat dia. Aku nak cakap.”

    Meen menuju ke bilik Wawa. Pintu bilik diketuk. “Wa.. Aidil on the phone.” Pintu bilik dibuka kasar. Telefon bimbit Meen dirampas. Meen geleng kepala. “Apa masalah lagi? Pergilah kerja.” Talian dimatikan.

  “Dah.” Wawa menghulurkan kembali telefon bimbit Meen. “Kenapa ni, Wa?” Meen melabuhkan punggung di sisi Wawa yang sedang meniarap. Menekup muka dengan bantal.

   “Korang ni memang lah. Dua minggu lagi nak nikah tahu.Bukannya dua tahun.” Wawa berpusing. Membetulkan posisi badan. Lemas bila meniarap.

     “Kau rasa betul tak pilihan aku nak kahwin dengan dia?” Soal Wawa lurus. Apa yang bermain di fikirannya terus dilontarkan. Meen menepuk dahi Wawa. “Hey gila. Sekarang baru kau nak fikir? Masa kau terima pinangan dia dulu, kau tak fikir pula?”
    Wawa mengaduh sakit. Tangan mengosok dahi yang ditepuk Meen. “Dulu tu.. Parents aku yang terima. Katanya dah kenal lama. Aku ikut je, tak nak jadi anak derhaka.”

 “Then. Kalau sekarang kau buat kerja gila lagi derhaka.” Wawa mengusutkan rambutnya. Serabut betul fikiran memikirkan masalah dan masa depannya.
************************************************
“Wawa.. Aidil datang tu. Hantar baju nikah.” Panggil Mak. “Mak je lah yang ambil. Meluat pula nak tengok muka dia time ni.” Wawa meneruskan menghadap komputer ribanya. Sibuk dengan pelan kerjanya.

 Mak geleng kepala. Bergaduh lagi lah tu. “Dia ada kat dalam Aidil. Kamu berdua gaduh lagi ke?” Soal Mak. Faham dengan perangai anak bongsunya itu.

  Sepasang kurung moden berwarna torqouise lembut itu dihulurkan kepada bakal ibu mertuanya itu. Aidil garu kepala. “Merajuk lah tu, mak.” Jawab Aidil. “Asyik merajuk je kerja budak ni.” Mak mengomel perlahan.

    “Salah saya juga, mak. Dulu masa fitting baju pun tak jadi. Dia pergi sendiri, saya pergi sendiri. Hari tu masa nak ambil baju, saya ada kerja pula. Terpaksa batalkan. Rasanya lepas bertunang, tak pernah jumpa lagi. Memang patut dia merajuk.”

  “Tak apa lah, Aidil. Kamu bekerja. Bukannya keluar dengan perempuan lain. Dah nak jadi isteri patutnya dia dah boleh faham kerja kamu. Sebab tu dari dulu dia menyampah kalau mak kata nak jodohkan kamu dengan dia. Katanya nanti jadi macam mak, duduk je kat rumah. Abah keluar masuk rumah macam hotel.”

    Aidil senyum. Ada juga Wawa membebel padanya pasal hal itu. Itupun masa mula-mula bertunang dulu. Itu sebab seminggu selepas bertunang, Aidil dihantar berkursus selama enam bulan. Jarang berkomunikasi membuatkan mereka membuat hal masing-masing.

    Segala persiapan perkahwinan dibuat dengan hanya berbincang di dalam telefon. Dan selebihnya diuruskan oleh pihak keluarga. Mungkin itu lebih membuatkan Wawa panas hati setiap kali isu perkahwinan dibincangkan.

Eydiel : Assalam sayang.. Marah lagi ke?
 Wawa_Adwa : W’slm. Banyak kerja lain lagi selain nak marah2.
Eydiel : Janganlah marah2. Esok kita dah nak nikah. Tak syok lah macam ni.
Wawa_Adwa : Eh.. Kita nikah ke? Ingat nikah sorang-sorang.
Eydiel : Wawa.. Janganlah macam ni.
Wawa_Adwa : Jangan esok masa nak nikah pun kena pergi kerja.
Eydiel : Takkan lah sampai macam tu sekali.
Wawa_Adwa : Mana nak tahu. Kerja orang tu mana kita boleh duga.

 Setelah puas berdebat dan bertikam lidah, Aidil menutup perbualan di WeChat. Lantas Aidil mengambil wuduk dan menunaikan solat. Dimohon kepada Allah agar segala urusannya dipermudahkan dan Wawa sudi menjadi isterinya dengan hati yang ikhlas.
*****************************************************
“Merajuk lagi ke, Wa? Senyum plastik gila masa ambil gambar tadi.” Aidil memulakan bicara apabila Wawa yang mulut becok sudah diam seribu bahasa sejak dua minggu yang lepas.

            “Senyum plastik ke, senyum tupperware ke. Sama je.” Jawab Wawa. Skrin Ipad 2 di sentuh berkali-kali. Aidil senyum. Kaki menapak mendekati Wawa.

     “Kau ni.. Aku dah jadi suami kau tau.”

    “So? Kau nak aku buat apa?”

 “Buatlah apa yang patut. Apa yang biasa seorang isteri buat.” Aidil menyakat. Membuntang mata Wawa. Mukanya mula merona kemerahan menahan malu.

    “Bang Aidil.. Ada kawan abang datang ni.” Panggil Suryna. Wawa tarik nafas lega. “Tak apa. Kejap lagi kita sambung ye sayang.” Aidil menarik rambut Wawa dan keluar.

   Pantas bantal dicapai dan dibaling ke arah Aidil. Dengan ketawa Aidil menyambut balingan bantal itu.  “Arrgghh.. Kenapa kau yang jadi suami aku?” Gumam Wawa perlahan. Kepala dihantuk perlahan ke meja solek.

***************************************************
“Kenapa kau kahwin dengan aku?”’

“Kenapa kau sudi terima aku?” Soal Aidil kembali. Pandangan tajam Wawa lemparkan. Aku tanya dia, dia tanya aku balik.

“Kau tak rasa ke yang kita ni tak sesuai. Mungkin sesuai berkawan tetapi susah bila berkahwin.” Jawab Wawa jujur. Selama mereka ditunangkan, tidak pernah sekalipun mereka berbicara dari hati ke hati. Masing-masing sibuk dengan kerja.

“Tapi semua tak mustahil. Dan sekarang kita dah kahwin pun. Aku tahu kau terpaksa terima semua ni. Tapi mana tahu, one day everything will be change.”

“Sorry lah Aidil. Aku tak ada niat pun nak buat kau terasa. Tapi kau jauh sangat-sangat dari apa yang aku impikan.”

Berkerut dahi Aidil mendengar. “Apa yang kau impikan?” Soal Aidil. Mendapatkan kepastian. “Ye lah. Aku impikan seorang suami yang sentiasa di sisi aku. Caring, loving, romantik. Tapi kau..”

Meledak ketawa Aidil. Sehingga pasangan yang berdekatan dengan mereka memandang dengan muka pelik tahap cipan. Yang si cipan ni pun satu, gelakkan aku pun agak-agak la.

“Okey. If I always be with you, alamatnya lepas tu aku kena buang kerja. Pasal caring loving and so on tu, insya-Allah boleh. Come on lah sayang, takkan lah aku nak duduk depan mata kau 24 hours 7 days.”

“Itu lah kau ni. Memang tak romantic langsung. Entah macam mana aku boleh terkahwin dengan kau agaknya.” Wawa melemparkan pandangan ke tasik.

“Takdir, sayang. Takdir membawa kita ke sini.” Jawab Aidil. Dengan selamba tuala aku diambil dan dikesat peluhnya. Lalu dibaling kembali kepadaku.

Wawa buat muka. Mengejek apa yang Aidil katakan. “Kau ejek aku? Aku rogol kau kat sini, baru kau kenal erti penyesalan.”

“Berani kau? Kat khayalak ramai ni?”

“Peduli la. Aku cakaplah bini aku ni kuat melawan sebab tu aku rogol je kat sini.” Jawab Aidil.

Dan lagi sekali pasangan di sebelah pandang bila terdengar perkataan ‘rogol’. Spontan Wawa sepak kaki Aidil.

“Kau ni, cakap perlahan sikit. Nak bagi satu taman dengar ke? Kalau cakap senonoh tak apa jugak.” Jawab Wawa.

“Kak.. Saya suami dia dan saya polis, kak. Akak jangan risau. Saya masih waras. Tiada pengaruh dadah.” Aidil bersuara kepada pasangan yang asyik pandang kami.

Wawa terus tarik tangan Aidil menuju kereta. Dan jawapannya adalah terus memandu pulang ke rumah daripada bergaduh di situ.
                     *******************************************************
“Wawa..”

“Erm..”

“Aku kerja tau malam ni. Duduk rumah elok-elok. Kunci pintu semua.”

“Ye. Nanti semua aku kunci. Termasuk pintu rumah kucing tu. Takut sangat.”

“Gila tak takut. Bini aku cantik. Nanti tak pasal-pasal ada orang datang jual karpet la, apa la.” Jawabnya sambil memasang satu persatu segala butang tok nenek pakaian seragamnya itu.

“Kepala otak kau. Mana ada orang jual karpet malam-malam buta.”Aidil ketawa perlahan Geli hati mendengar jawapan Wawa.

“Aidil.. Sampai bila kau nak kerja macam ni?” Wawa duduk menghadap Aidil yang sedang leka.
Tangan Aidil berhenti bergerak. Pandangannya dialihkan kepada Wawa. “Sampai aku pencen.” Jawab Aidil.

Mata Wawa mencerlung memandang Aidil. “Sabarlah sayang. Waktu macam ni memang kau rasa bosan. Nanti aku bagi kau anak ramai. Tak bosan dah.” Aidil pegang muka Wawa.

 Laju tangan Wawa mencubit perut Aidil. “Pandai je kau.  Kau senang hati pergi kerja. Aku yang susah hati jaga anak ramai.” Jawab Wawa.

            Aidil ketawa. “Sabar ye. Aku tengah minta tukar lah.”

            “Minta tukar?”

            “Ye.. Minta tukar ke bahagian lain. Tak nak dah bahagian jenayah ni. Kesian bini aku asyik kena tinggal.” Aidil cium pipi Wawa.

            Wawa senyum. “Okey. Amin.. Mudah-mudahan dapat tukar cepat.”

            “Itu la. Dapat tukar SB lagi bahagia. Tak nak dah jadi OCS ni.”

            Wawa buat muka blurr. “Apa tu?”

        “Kau ni, nama je bapak kau polis. Tapi semua tak ambil tahu. SB tu Special Branch. Tak payah cerita lah. Nanti lagi kau tak faham.” Jawab Aidil.

            “Kedekut.”

            “Mana ada.”

      “Kau memang kedekut pun. Sejak zaman sekolah lagi.” Jawab Wawa. Aidil sengih. Tangan Wawa ditarik. “Jom.”

       “Pergi mana?” Wawa buat muka pelik. “Aku nak buktikan yang aku tak kedekut.” Jawab Aidil. Dan sepatas kilat lima jari Wawa melekat ke peha Aidil.

     Ambil kau. Menggatal bukan main lagi. Eh, tapi bukan aku isteri dia ke? Alahai, susahnya kalau lupa diri ni.
                        ************************************************************
    “Kau okey ke?” Soal Aidil. Bukan main risau lagi bila dapat panggilan dari Meen yang mengatakan Wawa pengsan di tempat kerja.

    “Okey.” Jawab Wawa lemah. Jururawat yang sedang memeriksa tekanan darah memadang dengan pandangan pelik.

    Wawa lagi pelik. Mungkin sebab Aidil datang dengan uniform polisnya itu membuatkan orang pelik.

     Apa dia ingat aku ada masalah ke? Tolong sikit.

  Meen masuk dengan sengihan melebar di bibir. “Guess what?” Meen senyum lagi. Wawa tak dapat nak fikir.

  “Kau pregnant. Tahniah.” Meen peluk Wawa. Aidil tersenyum lega. “Ehem.. Sudahlah.. Bagilah aku peluk pula.” Aidil berdehem.

   Ternyata inilah berita yang amat menggembirakan Wawa. Bayi yang akan menemaninya di kala suami keluar berbakti kepada negara.

  “Suami Puan tak datang ke?” Soal jururawat yang baru selesai menjalankan tugasnya.

 Senyuman Wawa mati. Jururawat ni sememangnya mencari masalah. Agaknya dia pelik sebab Wawa ber-aku-kau dengan Aidil. Jadi, dia sama sekali tidak mengandaikan itu suami Wawa.

 “Saya suami dia.” Aidil memeluk pinggang Wawa dan spontan itu jururawat itu senyum. Termalu sendiri.

   Meen meminta diri dan keluar bersama jururawat yang termalu sendiri tadi. Aidil pandang Wawa.

      “Thanks Sayang for giving me this happiness.”

    “Thanks to you too and gratefully to Allah.” Wawa membalas pelukan Aidil.

     Siapa kata tak suka tidak boleh bercinta? Siapa kata jodoh keluarag yang kita tak suka tak membahagiakan. Berikanlah sedikit masa.

   Sesungguhnya, semua itu datang dari Allah. Jika begitu kehendak-Nya, maka begitulah jadinya.

TAMAT

XOXO_CTZ


           


8 comments:

  1. Waaa..bakat terpendam kini terbongkar suda.. Alahai..sweEtnya inchik PoliZzz!!!!..
    Hengat mention I ad name i.hihihi..
    BTW,beszt3!!!.ad bakat. =D

    ReplyDelete
  2. beshhh gakk layan cerpen k ikha ni..hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thx sygss.. Btw, spe ni ea..?? xde nama ni susah ckit.. hehe..

      Delete
  3. wei ...aku xpuas la ...aku nk lg..pless ..

    ReplyDelete
  4. woit.. xthan akak kite nih pandai tulis cerpen.. btwy.. ak bru dpt taw (dgn ketaksengajaan) dr cik suly kite.. hehehe.. best la blog nih.. asal ko x anta jer cerpen2 ko nih kat Js compony ker.. Alaf ker.. mane taw rezeki ko.. jd penulis terkenal wok.. huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. Cha, setakat cerpen ni diorang baca sebelah mata je.. Silap2 baca mcm org buta tu hah. Main raba2 jer.. haha.. Tunggulah.. Tengah proceed buat novel.. berbulus mata aku nak naik 400-600pgs.. Now, baru 170pgs.. Prnh dah aku hntr kt penulisan2u tp x dilayan...So, kena improve lg..

      Delete