Saturday 24 August 2013

Apam Polkadot.. Yeah...!!!

..Assalamualaikum..
..Hai rakan2 blogger.. Hari ni saya nak share resipi Apam Polkadot..
..Hehe.. Chewah.. Padahal kita pun minta tolong Mr. Google juga..
..Sebenarnya ini dah kali ketiga buat Apam Polkadot ni..
..Sebelum ni tak berapa cantik.. Sungguh memalukan..
..Jadi saya dengan rasa bersalah yang bertimpa-timpa tidah mahu memasukkan ke dalam blog..
..So, hari ni. Nasib baik jadi uolss.. Haha..
..Mahu tak jadi.. Guna yang readymate.. Paket yang tunggu untuk dibancuh jer..
..Untung orang-orang Penang..
..Boleh beli di Auntie Rose Bakery ye.. Di Pasar Bayan Baru..
..I sungguh teruja berada di kedai tu uolss.. 
..Macam2 ada.. Al-maklumlah.. 
..Semenjak dua menjak ni iolss rajin sangat membuat kek apam dan segala bagai ni..
..Terasa macam nak pergi ambil course Bakery pula.. Haha..
..Mana tawu boleh buka kedai kek.. Kan..?? Berangan memang senang.. Sila hantuk kepala ke dinding..

..Okey.. Let's start.. First..
..Keluarkan semua bahan ye anak-anak..

  1. Tepung
  2. Gula kastor 
  3. Susu segar Dutch Lady (kotak kecil)
  4. Baking Powder
  5. Ovellete
  6. Telur
  7. Essen Vanilla
  8. Blueberry (untuk filling)
  9. Pewarna
p/s : maaf ye saya tak bagi sukatan.. sebabnya saya punya yang readymate.. Haha.. Nak tahu sukatan, boleh tengok kat sini.. http://www.ciktom.com/resepi-apam-polkadot-comel-dan-sedap/ 


..Saya gunakan susu ni.. Memang lemak berkrim disukai ramai lah..



...Dan pewarna ni.. Murah je.. Rm1 je satu botol.. Kecik cinonet je.. Hehe..

..Okey.. Mula2.. Pukul semua bahan2 tu kecuali pewarna dan blueberry ye..
..Kalau guna mixer, pukul paling maximum dalam lebih kurang 6min..
..Kalau macam saya ni, exercise tangan..
..Pukul sampai tangan tercabut.. Hehe..
..Pukullah sampai agak2 dia kembang dan memutih warnanya..
..Dah selesai, masukkan pewarna dan gaul sehingga rata ye anak2..


..Isikan one layer first kat dalam papercup.. Sikit je yer..


..Letakkan papercup dalam bekas merah tu (aku pown tak tahu apa namanya)..
..Supaya apam tu boolat cantik.. Macam saya.. Hehe.. Silalah tampar tuan punya blog ni..

..Dah siap isi one layer.. Isikan pula sedikit sahaja filling blueberry..
..Nak isi filling apa2 pun boley.. Ikut suka la..
..Maaf ye.. Ada kecomotan di situ.. Maklumlah bukan peserta Masterchef..



..Haa.. Lepas isi filling.. Kita isi lagi one layer..
..Then.. Kerja men-dot-dot-kan pula..
..Memang rumit sikit kerja ni.. 
..Nak makan punyalah senang.. 

..Seperti yang anda lihat tadi..
..Saya lebih senang menggunakan sudu kecil untuk mencedok.. haha..
..Mencedok kau..!!
..Untuk memasukkan adunan ke dalam papercup.. Lebih mudah..
..Untuk dot-dot sahaja saya gunakan piping bag.. 
..Ikut keselesaan masing-masing lah.. Itu suka otak saya..
..Dan lepas dot-dot tu..
..Kukuslah selama 10-15 minit..
..sekejap je.. Masa tengah kukus tu.. Jangan kejap-kejap buka ye..
..Nanti apam bantat..
..Bantat tu macam mana..? Erm.. Dia tak naik elok.. Macam mampat semacam jer..




..Tarrraaa... Siap suda.. Haha..
..Walaupun tak berapa nak shomel..
..Tapi boleh lah., Untuk ditelan diri sendiri..
..Dan untuk kepuasan diri sendiri..
..Yang berlubang2 tu sebab saya cucuk ye.. Haha..
..Kata mak, nak tahu dia masak ke tidak..
..Cucuk dengan lidi.. Kalau dia tak melekat pada lidi..
..That's means, masaklah kuih kita tu..
..Kalau yang pecah2 sampai terkeluar filling tu..
..Tak tahu lah pula.. Mungkin terlebih masak kowt.. Hihi..

..Okeylah.. Cukuplah untuk hari ni..
..Ni pun dah penat..
..Semalam penat buat open house.. 
..Hari ni pula, sibuk buat kuih ni..
..Sebenarnya objektif buat kuih ni.. 
..Nak bagi pada my BFF.. NOORADIBAH AHMAD MAHMUD..
..Hehe.. Mention nama penuh lagi..
..So, objektif tercapai.. Lepaslah rindu, jumpa dia tadi..
..Esok dia datang rumah kita pula.. Yeayy..!!
..Selamat Mencuba ye..!!!
..Assalam..

XOXO_CTZ

No comments:

Post a Comment