Monday 29 September 2014

MLM TIPU

..Assalamualaikum..

Bila I cerita pasal bisnes.. Soalan ni selalu keluar..

"Ni MLM ke..?? Tak nak lah.."
"Ni sistem piramid kan..?? Tak nak lah.."
"Ambik untung atas downline ke..?? Tak nak lah..

Sorry, Excuse me.. Apa yang you faham pasal MLM..?? Sistem piramid..?? Sistem upline tipu downline..?? Macam tu ke..??

Okey, let me ask you.. You sekarang tengah kerja ke..?? I advise better berhenti lah.. Sebab majikan you jadikan you kuli dan ambik untung atas kerja keras you.. Dia kerja berapa jam je.. Guna otak je.. You guna segala tenaga + otak.. Finally, dia kaya raya siap boleh buka another branch.. You juga duduk pencen dengan kenaikan gaji ala-ala semput gitu.. 

(A bit calm down) Okey.. I sebenarnya a bit marah bila orang sering mempersoalkan.. Meh sini kita jumpa face to face.. I cerita A-Z macam mana I dapat bonus.. Calculation of that bonus pun I boleh tunjuk.. So, you tak ada hak nak cakap benda tu halal or haram.. Allah je yang tahu..

Masa I study nursing dulu.. Rasanya mana-mana organanisasi pun mesti ada hierarchy.. Even kehidupan kita ni pun mesti ada hierarchy.. Lepas ni bolehlah buat, dalam satu hospital Pengarah Hospital dengan Staff Nurse sama ramai.. Baru bukan sistem piramid kan.. Sama ramai.. Lepas tu, siapa punya pandangan dan arahan yang kita nak dengar..?? Sebab tu pentingnya sistem piramid.. Seorang yang akan jadi leader, guide yang lain.. Bagi arahan.. Arahan diterima oleh satu pihak sahaja.. Bukan banyak pihak.. Bila banyak otak, banyak idea, banyak ragam.. 

But to be true, Top Leaders Circle tak pernah menindas para usahawan yang masih bertatih macam saya.. Saya amat bangga dengan Top Leaders Circle.. Kadang-kadang kita tak boleh cakap sesuatu tanpa ilmu.. Betul cakap orang, kalau kita berdebat dengan orang tak berilmu kita takkan menang.. Sebab mereka ni terlalu banyak mencipta alasan.. Terlampau..

No comments:

Post a Comment